Review van Bushnell Backtrack GPS

Review van Bushnell Backtrack GPS

Geplaatst door: Paard & Bed Gepubliceerd: 14-05-2016 Gelezen: 695 Reacties: 0

Origineel bericht geplaatst op 17 juni 2013


Lekker het bos in met je paard. Nederland ligt vol mooie ruiterroutes dus je bent zo een flink eind op weg. Dan begint voor mij de volgende uitdaging: hoe kom ik ook al weer thuis? Na drie bochten ben ik de weg kwijt, zeker als ik op vakantie ben met mijn paard. Voor Paard en Bed mochten we een handig apparaatje testen die altijd de weg naar huis wijst: de D-Tour Backtrack GPS.


Simpel

Er zijn heel veel GPS'en te koop. De ene kan nog meer dan de andere. Het Amerikaanse Bushnell kiest voor een andere aanpak: zo simpel mogelijk. De belofte is dat iedereen het apparaat kan bedienen en onder alle omstandigheden (koude vingers, hobbelend paard).

De GPS komt netjes verpakt in een doosje met een korte handleiding en een kabeltje waarmee je de D-Tour op je computer kunt aansluiten. Het apparaat weegt (inclusief drie AAA-batterijtjes, die je er zelf bij moet kopen) 115gr. Het apparaat is ongeveer 9,5 x 6,5 cm groot en 2,2 cm dik.

De uitvoering is stoer en stevig. Dit apparaat kan tegen een stootje en een regenbui! De stevige rubber rand beschermt en zorgt voor een prima grip. De GPS heeft een groot oog zodat je hem kunt omhangen. Er zit geen koordje bij, dus wij gebruiken een lange schoenveter die we nog hebben liggen.

Van start

Op de GPS zitten vier knoppen. Dat is toch net iets te veel om het de eerste keer helemaal zonder handleiding af te kunnen. Met een paar tips uit de handleiding erbij is het allemaal vrij simpel:

  • bij de start van je tocht houd je de markeer-knop ingedrukt; je huidige locatie wordt vastgelegd
  • vanaf dat moment wijst de Backtrack GPS met een pijl naar je startpunt en geeft de afstand aan

Het display is makkelijk af te lezen. Thuiskomen vereist dan nog steeds wel een beetje denkwerk. De pijl wijst immers direct naar je startpunt. Maar de paden lopen niet in een rechte lijn. Toch geeft de richting en de afstand wel een heel goed gevoel en extra zekerheid. Er is natuurlijk een kans dat je kiest voor een verkeerde afslag (een doodlopende weg, bijvoorbeeld) want deze GPS heeft geen kaarten en weet dus niet waar begaanbare wegen lopen, maar dat is ons niet overkomen.

Onderweg

Bij de start van je tocht, kun je de route-stand aanzetten. De GPS slaat dan je route en de snelheid op zodat je die later kunt bekijken als je weer thuis bent. Je ziet dan ook de afgelegde afstand en je gemiddelde snelheid.

We hebben ongeveer een uur en een kwartier gereden. We hadden de GPS met een touwtje om onze nek hangen (onder ons shirt). We hadden er onderweg weinig last van, al is het niet super-comfortabel tijdens een galop.

Onderweg kun je via een knopje schakelen tussen andere schermen die een magnetisch compas laten zien en informatie over de omgeving (temperatuur, hoogte). Het is allemaal prima leesbaar, zelfs op een paard dat niet wil stilstaan. De pijl die de weg naar huis wijst, is duidelijk, maar werkt wel het beste als je beweegt. Als je stilstaat en je draait de GPS zelf, dan begint de pijl ook te draaien en komt deze soms 180 graden de andere kant op te staan. Zodra je begin te lopen, draait de pijl weer de goeie kant op.

Thuis

Thuis hebben we de GPS met het bijgeleverde kabeltje aangesloten op een PC. Om de route te kunnen lezen, heb je software nodig die je gratis kunt downloaden van Bushnell. Daarvoor moet je wel een account aanmaken. Hiervoor heb je het serienummer van de GPS nodig en je e-mailadres.

Na de installatie, die eenvoudig verliep op mijn Windows PC, herkent het programma de GPS en downloadt de routes. Je krijgt een keurige kaart met daarop de route en je kunt zien hoe snel je onderweg hebt gereden.

Rare getallen

Vreemd is dat we volgens de software onderweg een topsnelheid zouden hebben gehad van meer dan 115 km/h. Nou houden wij van een straf galopje, maar dat klinkt toch niet echt geloofwaardig.

We hadden ter controle een andere GPS meegenomen. De verschillen tussen beide apparaten zijn opvallend: 

  • volgens de D-Tour hebben we 9,57 KM gereden. Volgens de andere GPS 7,67
  • volgens de D-Tour was de topsnelheid 115,6 km/h. Volgens de andere 16,4 km/h

Mogelijk zit (een deel van) de verklaring zit in de ontvangst van de GPS. Een GPS moet een aantal satellieten kunnen "zien" om de locatie te bepalen. We had de D-Tour om onze nek hangen onder een t-shirt. Op de details van de kaart zie je dat de route heel wiebelig lijkt, terwijl we toch meestal in een gewone rechte lijn hebben gereden. Het lijkt er op dat de GPS moeite had om de locatie te bepalen en daarom soms even het spoor bijster is.

De andere GPS die we hadden meegenomen heeft de hele rit in de broekzak van een rijbroek gezeten. Toch lijkt die minder last te hebben gehad van deze problemen.

Batterijen

In de GPS hebben we drie nieuwe AAA batterijtjes gestopt. Na 1,5 uur staat de aanwijzer van de batterij ongeveer op 2/3e. Dat lijkt heel hard te gaan. We hebben niet kunnen vinden hoe lang de batterijen horen mee te gaan, maar met deze snelheid zou je voor een dagtocht een reserve-set batterijen moeten meenemen.

Delen op het internet

Bushnell heeft twee typen Backtrack GPS-en. De D-Tour die we hebben getest is iets groter dan de kleine 36040 serie. We hebben deze gekozen omdat de D-Tour de mogelijkheid biedt om routes op te slaan en thuis te delen via het internet.

Het is ons in de test helaas niet gelukt om het delen werkend te krijgen. Je kunt vanuit de software direct delen op Facebook. Je moet daarvoor de software toestemming geven om namens jou op Facebook te posten (wat wij niet zo'n fijn idee vinden, maar dat je later ook weer kunt uitzetten). Resultaat viel me een beetje tegen; in plaats van een plaatje van de route toont Facebook een plaatje van de GPS. Idee is dat je via de link in de post de route kunt openen. Helaas gebeurt dat bij ons (en andere testpersonen op andere computers) niet. We krijgen een kaart van Amerika en daarna gebeurt er niets meer.


Conclusie

Het is een veilig gevoel dat je altijd weet waar thuis is. Het idee van de Backtrack GPS spreekt ons daarom erg aan.

De D-Tour lijkt de belofte echter net niet in te vullen. De bediening is toch een compromis geworden van simpel en toch het aanbieden van verschillende functies die we eigenlijk niet nodig hebben. De GPS is super stevig en kan tegen een regenbui maar is eigenlijk iets te groot en te zwaar. We hebben ook nog geen perfecte oplossing voor het dragen van de GPS tijdens een buitenrit. De oplossing die wij kozen (met een koord om je nek) lijkt tot problemen met de ontvangst te leiden. Op de website van Bushnell staat een armband zodat je 'm op je bovenarm kunt dragen. Dat zou kunnen werken. Voor ruiters zou een constructie om 'm aan een oog van het zadel vast te maken nog beter zijn.

Deze Backtrack lijkt veel stroom te gebruiken en de batterijen gaan sneller leeg dan we hadden gehoopt.

Het delen van de route werkte niet. We hebben niet kunnen achterhalen waarom niet. We hebben het een week later nog eens geprobeerd, maar nog steeds hetzelfde resultaat. Zonder deze functie zouden wij kiezen voor de kleinere, lichtere variant die volgens de specificaties ook minder knopjes en een betere GPS ontvanger heeft.

Tags: GPS, bushnell

Reacties

Schrijf en reactie